Wat is dropshipping? De voor en nadelen

Dropshipping is de laatste jaren een veel besproken onderwerp in de e-commerce. Steeds meer startende ondernemers die een webshop willen beginnen maken gebruik van dropshipping. Zij besteden de gehele inkoop- en verzendproces uit aan een andere partij. Handig, want startende ondernemers hoeven op deze manier geen eigen voorraadmagazijn meer te beheren. Wat is dropshipping en waar moet je allemaal rekening mee houden?

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een vorm van e-commerce. Het is een verdienmodel waarbij de webshop zelf geen voorraad in beheer hoeft te hebben, maar andermans producten gaat doorverkopen. Je bent dus eigenlijk een tussenpersoon in de verkoop van een product.

Dropshipping bestaat uit 3 stappen. De klant doet een aankoop in jouw webshop en betaald het product. Hierna plaats jij een bestelling bij jouw leverancier met de gegevens van de klant. Vervolgens verstuurd de leverancier het product rechtstreeks naar jouw klant.

De klant betaald de verkoopprijs aan jou en jij betaald de inkoopprijs en eventuele verzendkosten aan de leverancier. Het verschil tussen jouw verkoopprijs en de inkoopprijs bij de dropshipping leverancier zijn jouw verdiensten.

Voor en nadelen dropshipping

De belangrijkste taak voor webshops die gebruik maken van dropshipping is marketing. Dit is dan ook gelijk het grootste voordeel voor de leverancier. De leverancier kan zich namelijk volledig focussen op het logistieke proces en hoeft zich niet druk te maken over de marketing en verkoop van het product.

De voordelen 

Het hebben van een startkapitaal om voorraden in te slaan is een groot struikelblok voor startende ondernemers, want een gemiddelde webshop heeft al snel tientallen tot honderden producten op voorraad. Dit is dan gelijk een groot voordeel van dropshipping. Je hebt geen eigen voorraad in beheer en dus weinig startkapitaal nodig.

Geen voorraad beheren heeft nog een voordeel, je hebt minder ruimte nodig. Hier kan je flink wat geld mee besparen. Je hebt geen huurkosten voor een eventuele opslag, geen verpakkingsmateriaal nodig voor bestellingen, geen personeelskosten en geen kosten aan producten die kapot gaan of over de datum zijn.

De nadelen 

Dropshipping klinkt makkelijk en is laagdrempelig om mee te beginnen. Echter kleven aan dropshipping wel een aantal nadelen. Ondanks dat je een tussenpersoon bent in de verkoop, ben je wel eindverantwoordelijk naar de klant. Gaat er iets mis met de verzending? Is het product kapot aangekomen? Dan ben jij verantwoordelijk. Dit is niet altijd makkelijk als je een leverancier in het buitenland hebt waar je nauwelijks contact mee hebt.

Nog een nadeel van dropshipping is de concurrentie. Heb jij jouw leverancier op de eerste pagina in Google gevonden met de zoekterm “dropshipping leverancier”? Dan kan je er vanuit gaan dat nog veel meer ondernemers de desbetreffende leverancier gevonden hebben en dus dezelfde producten aanbieden in hun webshop.

Tevens kan de leverancier ook stoppen met het verkopen van bepaalde producten. Het is dus belangrijk dat jouw webshop nooit op maar één of twee producten draait van dezelfde leverancier, hierdoor kan je in één klap je inkomsten kwijt zijn.

Zoals besproken in de voordelen van dropshipping is het niet nodig op zelf verpakkingsmateriaal in te slaan, dit is dus een voordeel maar ook weer een nadeel. Je kan hierdoor je bestelling niet personaliseren en bent afhankelijk van de leverancier. Wellicht valt hierin te overleggen met jouw leverancier. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *